Сторінка 2 з 7
Під час революції 1905 – 1907 рр. у Камені, як і в інших селах Волині, відбувалися селянські заворушення. Спільно з селянами Мирополя, Булдичева та Химрича вони самоправно рубали поміщицькі ліси і випасали худобу на їхніх посівах. 1905 року в миропільського поміщика Чапського було вирубано 210 десятин лісу. Викликані поміщиком карателі жорстоко розправилися з учасниками цього руху.
Після поразки революції становище трудящих стало ще гіршим. Столипінська аграрна реформа прискорила процес класового розшарування. Довкола села утворювалися великі куркульські господарства, які мали по 60–70 десятин землі, 762 десятини дісталися в спадщину Уваровій, дочці капіталіста Терещенка.
В той час, як поміщиця і куркулі багатіли, селянські господарства бідніли і занепадали. Якщо в другій половині XIX ст. селяни мали по 5 – 6 десятин, то в 1912 році їхні наділи зменшилися до 1,5 – 2 десятин. Зменшувалось і поголів’я худоби, оскільки не було пасовищ. Кожне третє господарство не мало тягла. Обробляли землю примітивним знаряддям. Ще в 1913 році застосовувались мотика, дерев’яні плуги та дерев’яні борони. Удобрювали грунт раз на 9 – 12 років. Внаслідок цього врожаї зернових були дуже низькі. Якщо за 1911 – 1913 рр. по Новоград-Волинському повіту вони становили пересічно 62,5 пуди з десятини, то в Камені – не перевищували 25. Зібраного хліба часто не вистачало навіть для оплати податків, які щороку зростали. Щоб урятувати сім’ю від голоду, селянинові доводилося йти на підробітки й віддавати своїх дітей у найми. Так складалося дореволюційне життя багатьох селян. Оплата їх праці по найму була мізерна. Під час гарячої пори сінокосів, жнив чи прополювання, дорослим сільськогосподарським робітникам Новоград-Волинського повіту платили в день по 32–40 коп., жінкам – 22–31 коп., підліткам – 17–22 копійки. Знедолені селяни Каменя змушені були працювати ще за меншу плату, а часто просто за шматок хліба. Жили люди в похилих халупах, критих соломою. У вікна з однією шибкою ледь пробивалося світло. Личаки й свитина – оце й усе, що носив селянин. На випадок хвороби люди зверталися по допомогу до знахарів та різних бабусь-шептух.
За 50 років після скасування кріпацтва в селі значних зрушень не відбулось і в галузі освіти, хоча населення його збільшилося до 1280 чоловік. Як і раніше, єдиним навчальним закладом була парафіяльна школа, в якій навчалося 20–35 дітей, переважно заможних селян. Діти бідняків через матеріальні нестатки майже не відвідували школу. Навчали учнів вчитель і піп. На все село була лише одна жінка, яка закінчила трирічну школу. Бібліотеки чи хати-читальні або іншого культурно-освітнього закладу тут не було. Газету «Санкт-Петербургские ведомости» отримував лише священик.
Загальнореволюційне піднесення в Росії вплинуло на селянський рух. Зростала ненависть селян до експлуататорів. Ніякі форми «умиротворення» не змогли стримати народного гніву, який набував відкритої форми класової боротьби проти поневолювачів. У 1912 – 1914 рр. мешканці Каменя разом з іншими селянами виступили проти поміщиків, яким належали в Романові великі латифундії. Вони напали на їхні маєтки, почали рубати ліс.
Перша світова війна 1914 – 1918 р.р. паралізувала економічне життя Каменя. До армії забрали працездатних чоловіків. Для потреб фронту з населення брали зерно, борошно, худобу. Затяжний характер війни викликав розруху, зниження й без того мізерних урожаїв, зменшення поголів’я худоби. Все це призводило до посилення незадоволення селян. Не зникло воно й після Лютневої буржуазно-демократичної революції. Поміщики, куркулі, як сиділи на своїх землях, так і залишилися на них.
Від більшовиків військових частин, що були розташовані в селах, жителі Каменя дізналися про Жовтневу соціалістичну революцію. Вони вітали перемогу робітничого класу і солдатів Петрограда, рішення Другого Всеросійського з’їзду Рад, ленінські декрети про мир і землю. В січні 1918 року в Камені було встановлено Радянську владу. Ревком розпочав розподіл поміщицької землі. Проте довести розпочату справу до кінця не довелося. В кінці лютого 1918 року весь повіт захопили австро-німецькі окупанти. Багато жителів села пішли в Червону Армію боротися за Радянську владу.
Окупанти почали відновлювати старі порядки. Поміщиці повернули весь реманент, худобу, землю. Селян, які зняли руку на «священну» і «недоторканну» власність, жорстоко скарали. Близько року на території
Дивиться також інші населені пункти району: